torsdag 21 augusti 2008

En kväll att lägga till handlingarna

En fin kväll. Regntugnt, men fint. Alldeles tyst förutom ett billarm som tjöt till nyss. Tyckte mig se en råtta på gatan när jag tittade ner. Såg rätt stor ut. Men det var väl knappast den som försökte bryta sig in i en bil. Det spelar inte så stor roll. Jobbmail i någon halvtimme till, sen blir det en bok tills jag somnar. Har inte bestämt vilken. Finns en jävel som Lagercrantz har skrivit om Ekelöf som liksom har stirrat på mig från bokhyllan i flera veckor. Uppmanande. Utmanande. "Fixar du mig grabben?" säger den. Kanske borde ge den en chans, trots att det känns dödens tråkigt. Jag närmar mig dessutom sex dagar utan nikotin. Lite irriterad, lite kortare stubin, men ändå helt okej. Det här kommer att gå vägen. Ikväll äter jag morötter, lakrits och dricker en folköl. En sån där grön Odin 2,8. Ruggigt äckligt. Men så är det bara. Ibland får man bara blunda och tänka på något fint. Fast det man stoppar i munnen är äckligt. Jag slutar där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jobbat, kämpa på med nikotin-djävulen, läs den där boken och flumma vidare in i bokens magiska värld istället för att häng ut genom fönstret för att suga på den där tjär-pinnen som fyller dina lungor med svart-kletig-sörga som sitter som ett lock på morgonen och stinker från din andedräkt rätt i ansiktet på din kärlek.