onsdag 20 augusti 2008

En brud med en blogg

Min tjej är med blogg.
Det är inget konstigt med det.

I början var det en liten katastrof som faktiskt ledde till ett uppbrott. Men så fick jag vänja mig vid att bloggbruden och hon från verkliga livet är två olika personer. Lära mig att dikt och verklighet skiljer sig åt.

Så. Då borde jag ju vara stålsatt och beredd kan man tycka. Men icke.
De senaste dagarna har hon börjat såga mig via bloggen igen. Hånar mina sköna Etniesdojor, skickar över beundrarbrev från sina manliga bloggläsare med uppmaning om att jag borde lyda deras ord och fatta vad jag har, och kallar mig både knäpp, karlfan och anklagar mig på felaktiga grunder för fejkfrieri. Och när jag ställer den bilden mot den där verkliga tjejen vars ögon glittrar, som äter frukost med mig och gladeligen promenerar upp på ett myggigt fjäll med ett leende på läpparna och varma händer så får jag liksom inte ihop ekvationen.

Det är inte undra på att män går bananas och skriver böcker om Mars och Venus och bildar mansgrupper och kastar sig ut i skogen för en dos primalskriterapi runt en eld tillsammans med barbröstade Anders Carlgren-kopior. Jag har aldrig varit ett fan av Robert Bly, Jung och hon Rigmor Robert (var det inte hon som svassade runt med Helge Fossmo dessutom?), men jag kanske blir omvänd nu. Mot min vilja.

Till råga på allt är Sharon Stone upptagen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, nu är det dags att larma Alarmisten. Akta dig för bloggerskor som påstår sig ha en "bloggpersona". Det är bara bullshit.

"I ett möte öga mot öga med någon, som utifrån ens blogg upplever en som en vän eller fiende, blir det för båda parter svårt – för att inte säga omöjligt – att hålla distansen till den persona man skapat.

Och i denna svårighet uppenbarar sig problematiken med själva personabegreppet. Kanske är det här det stora illusionstricket i offentligheten äger rum: i det självbedrägeri där man tror sig kunna skilja denna rollgestaltning från vem man egentligen ”är”.

Läs mer... http://loci.se/2006/08/16/roll-och-persona-i-bloggosfaren/

Mvh
Hon som vill dig väl.

Anonym sa...

allt hon skriver är ju menat som skryt, hon haussar ju dig, visa hur underbar hon tycker du är, inte är det gnäll inte. ta det som smicker.

Anonym sa...

Å men nu kan du ju hämnas hur mycket du vill i din egen blogg. Kontakta mig så kan jag ge dig inside information.

/En vän som vill dig väl

Svenska Larm sa...

Tack för alla muntra tillrop. Det värmer och stärker. Men "kontakta mig"... Hur? Jag vet ju inte vem du är. Är det okej om jag låser in mig själv i ett förvaringsskåp på T-centralen, dumpar nyckeln i papperet kring den Snickers som ligger trea från slutet längst in på Pressbyrån i t-baneuppgången mot Karlaplan. Vi kan säga 10.33 på söndag, då finns nyckeln på plats. Ok?

Anonym sa...

har du en sned snopp? man får lära sig mycket om man läser din bruds blogg :D

Anonym sa...

Jo, om man läser den som fan läser bibeln.