onsdag 27 augusti 2008

Dagens larmrapport: hälsokost

Mannen med det mäktiga skägget sysslar med hälsokost. Mer specifikt propagerar för kosttillskott, gör hälsoprofiler och säljer in dyra måltidsersättningar till folk som tycker att 15% kroppsfett är på tok för mycket. Jag har vetat om hans läggning länge och skakat på huvudet, framförallt för att det är en sån där sekteristisk pyramidorganisation där man tjänar på att värva undersäljare och ju högre upp i näringskedjan ju mer stålar och guld och gröna skogar blir det.

Men han har fortsatt att prata om det.
Väl medveten om min skepsis så har han tagit upp det på ett subtilt sätt, lite i förbifarten, lite som en bra grej att veta. Att musklerna inte tar upp glukos utan förvandlas till fett när snabba kolhydrater bryter ner allvaret och mjälten och där någonstans tappar han bort mig. Men jag nickar lite och hummar lite och lyfter artigt på ögonbrynen för att markera ett litet "åhå, det menar du inte?".

Så högg han till.
På en middag för ett tag sedan så hasplade jag ur mig att jag inte äter frukost. Jag mår helt enkelt dåligt av att stoppa saker i munnen när jag är trött.
Det var hans lucka.
Han hittade en svaghet och skred till verket.
Under förevändning att han ville mig väl, att mitt liv skulle bli bättre.

Nu, i morse, hällde jag upp örtextrakter med hallonsmak, skakade proteindrinkar, droppade aloe i ett glas vatten och hällde i mig hela rasket. Vid halv tio var jag hungrigare än jag någonsin varit tidigare och var tvungen att sänka en ostfralla och en coca cola.

Hur sunt är det?
Jag skiter i att Beckham har deras logga på tröjan. Det här experimentet blir inte långvarigt.

4 kommentarer:

Ola sa...

herbalife är väl inte hälsokost, det är väl en pyramidgrej?

Anonym sa...

Du är ute på farlig frukostmark. Jag blir också sjukt hungrig de dagar jag försöker mig på att äta frukost och äter bara ännu mera till lunch sen dessutom. Tror man chockar sin stackars kropp ordentligt när man ändrar så invanda mönster.

Svenska Larm sa...

Jag vet. Det är ju därför jag undvikit frukost. Man ska inte väcka den hunger som sover.

Anonym sa...

Det enda frukosten värd namnet är en kopp kaffe och två cigaretter. Så om man slutar röka kan man lika gärna lägga ner hela frukostcharaden också.