fredag 15 augusti 2008

Liten parlör för norrlandsturister

Om ni någonsin råkar förvirra er in i det västerbottniska inlandet kan det vara bra att ha några grundläggande fraser tillhands. Här kommer en liten parlör för den förvirrade norrlandsresenären:

Är det där en talgoxe? - Jer henna guoxiken?
Vad är det som händer? - Vo gäll he?
Det spelar ingen roll - He lönsch int
Jag har ingen aning vart jag har hamnat - I veit då reint int vorsch i jer
Lägg av, annars smäller det - Gi dä, eljest far e glommer
Sluta Henning, det kommer blod - Gi dä Henning, he sprut blon
Nu blir jag arg - Nu vål je rassann
Torgny Lindgren, vem är det? - Torgny Lindgren, vem jer he?

2 kommentarer:

Simon Johansson sa...

Jaja, men vad heter "Kusk! Var vänlig kör fram ekipaget. Hertiginnan är redo att bege sig." på norrländska? Det är ju det jag vill veta.

Anonym sa...

Hördu! Kör fram hästa. Kärringa ger galli deil å fara.

Det är de närmsta jag kan komma på...
Det ser lite lustigt ut att se norrländskan nerskrivet.