tisdag 26 augusti 2008

Visdomsord från Peter Stormare

Jag har dubbla känslor inför Peter Stormare.

På minuskontot:
- Hans insats i Stjärnorna på slottet var ett stycke sorglig tv-historia.
- Sångkarriären borde ha stannat vid en dröm.
- Han pratar om Bergman i tid och otid, som för att påminna oss om att det var där han började. Det 1) vet vi redan och 2) struntar vi i.
- Han ska vara med i Ladies Night.

På pluskontot:
- Han är galet lik min farfar som var en av världens bästa människor.
- Han lyckas fint i Hollywood. Visst, rollen som rörmokaren Ingvar i Watching Ellie var väl ingen method acting, men som gangstern i Prison Break, nihilisten i Big Lebowski och butter hitman i Fargo var han ståtlig.
- Han kastar så kloka ord omkring sig. Eller vad sägs om: "Charterresorna förstörde jävligt mycket, vi var ett lyckligare folk innan vi såg att andra hade sol hela tiden." och "Vi norrlänningar är kamrater. Vi kan stänga av vid Dalälven och ta inträde av de som vill norrut."

Jag kan inte bestämma mig.
Han är som risotto. Kul på avstånd men lite läskig när man kommer nära.

1 kommentar:

Jennie sa...

Ha ha, åh så roligt, måste få låna den sista, den om Norrland, just för att jag helt plötsligt hamnade där! Norr om Dalälven och alldeles precis... Jo, han är lite svår Peter, det tycker jag också, hade inte hört dina argument, mer än stjärnorna på slottet, som var jobbigt att se. Men jag såg en intervju om det kan ha varit på Luuk för en massa år sedan, när han diskuterade att han inte trodde på tjärnfamiljen, det var också sådant där som fick mig att fundera...