söndag 3 augusti 2008

Jag - en potentiell rockstjärna

Jag har startat ungefär 300 band. De allra flesta på fyllan, på någon fest med andra vinstinna människor med dolda rockstjärneambitioner. 97 procent av banden har aldrig nått fram till en replokal, men förvånansvärt många har namngivits såväl med bandnamn som vad första skivan och singeln ska heta. Några har också fått ambitiösa turnéplaner, skissade ideer till skivomslag och en manager (jo, en del väljer varken gitarr eller trummor, de vill liksom leda hela rasket).

Bland floran av band som jag spelat i utan att knappt eller aldrig någonsin ha repat finns Love Guns (dieseldoftande bredbent rock med en sångare som påstår att han sjunger som Mick Jagger och en första singel med namnet Taste My Fury), Bult (frenetisk hardcore med enbart trummor och sång), Go West Bobby Joe (indieintrovert och gitarrbaserat med electroinslag), Redbeards (med en sångare som sjunger genom en freestylehörlur och låttitlar som Red Rock, Route to Rockville och en cover på Sweet Home Alabama) och Baby Lee Nixon (altrock med Bowievibbar).

Ganska imponerande.

Igår var det dags att starta det trehundraförsta bandet. Och jag har goda förhoppningar om att det ska bli en gigantisk succé. Hittills har vi endast trummor, bas och gitarr. Så är du en aspirerande sångare eller en bländande keyboardist kan du väl höra av dig. Finns fortfarande chans att påverka såväl albumtitel som bandnamn. Scenkostym är dock redan vald. Men på köpet får du också en världsturné om ett par år, feta royaltycheckar och fyra flaskor Fernet på varenda spelning.

Bara vi tar oss till en replokal först.

6 kommentarer:

Simon Johansson sa...

Ni ska heta "Kent King" och inget annat. På repertoaren enbart Kent-covers i österrikisk reggaetappning.
/Anonym

Ola sa...

jag såg precis att du inte har någon header, så jag gjorde en.
http://www.intressant.nu/svenskalarm.jpg

Caroline Hainer sa...

Hade jag ett punkband skulle jag döpa det till "Ebbe Carlsson-affären" eller "Din mamma". Precis som mina lag på Pop Quiz för övrigt.

Svenska Larm sa...

Den är ju superfin Ola. Tack! Men jag har ju betydligt mindre magmuskler tyvärr. Det vore ju att fara med osanning.

Svenska Larm sa...

Ebbe Carlsson-affären är ett utmärkt punkbandsnamn. Eller "Anna-Greta Leijon-lådan". Men det har ju Wahlbeck redan lagt beslag på.

Anonym sa...

jag lånade beckhams magmuskler, så du alls skulle få några.