söndag 31 augusti 2008

Att namnge en storm

Nu är jag bekymrad igen.

Att en storm i Sverige får ett läskigt namn som Gudrun känns ju ganska logiskt. Men hur kan en skräckinjagande orkan på den amerikanska sydkusten få namnet Gustav? Vem har bestämt detta? Vem klev ner från piedistalen, bläddrade i namnkartoteket och bara "Gunder, Gudrun, Gun-Inger... ah, Gustav! Det blir fint"?

Sånt här vet jag inte, jag förstår mig inte på det. Är det någon som har koll?
Vem är namngivaren?

Nevermind. Nu vet jag. Se kommentarsfältet för en blixtrande lektion i orkankunskap.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, förstår du, min gode Larmare. Det är den norska vädertjänsten, Meteorologisk institutt, som namnger våra extremväder. För vi törra svenskar (läs SMHI) ger bara våra svåra oväder datumnamn (så ynkligt och svårihågkommet!).

Men givetvis finns det ju en anfader. En australier med det eggande namnet Clement Wragge.

Från början var alla tropiska oväder döpta efter kvinnor men då slog feministerna bakut - de ville inte ensamma bli förknippade med något så destruktivt som orkaner. Så från 1979 har det varit jämställt. Varannan damernas istället.

På WMO (World Meteorological Organization) uppdateras listan på alla namngiva oväder, och du kan kolla kommande namn fram till 2010.

Det var den kompakta versionen. Nu måste jag spela nätbingo. Adios.

Anonym sa...

Tillägg:
Gustav är alltså namngiven av WMO - sedan länge tillbaka. Nästa oväder i samma område kommer få det likaledes svenskklingande namnet Hanna.

Svenska Larm sa...

Jag önskar att jag hade tillgång till den där bottenlösa brunnen av kunskap också Anna. Men bättre simma i ovisshetens sjö än drunkna i ett hav av kunskap.

Nie sa...

Av vad jag förstått från en dokumentär om orkaner och dylikt så är den som uppmärksammar orkanen först som får namnge den. Nu när det är massa olika organisationer som håller koll på väderlekarna är det sällan en privatperson som får namnge dessa oväder. Det är väl på både gott och ont. :)