tisdag 23 september 2008

Dagens larmrapport: svenska biroller

Slötittade nyss på dramaserien Maria Wern - Främmande Fågel i TV4 när det slog mig varför svenskt tv-drama aldrig når ända fram, aldrig på riktigt lyckas beröra och imponera.

Det handlar om skådespelarna.

Visst vi har några storheter. Vi har en Melinda Kinnaman, en Eva Röse, en Micke Nyqvist, en Reine Brynolfsson, en Shanti Roney och några till (nej, jag nämnde inte Micke P för han kan vara ett av de mest överskattade namn du någonsin tagit i din mun).

Och de är inte problemet.
Den stora bristen, och det som gör att jag hellre tittar på krälande maskar än svensk tv-drama, är BIROLLERNA. Dessa utfyllnader som sänker varenda ansats till kvalitet. Antalet duktiga skådespelare är helt enkelt inte tillräckligt. Bredden är inte tillräckligt spetsig... På varje talangfull skådis går en liten armé med stela spöken.

Exempel:
Nyss på tv: Eva Röses karaktär korsförhör en misstänkt.

Tanken är att det ska vara synd om rollfiguren, men istället tycker jag synd om skådespelaren. Han hackar sig genom sina repliker, använder ömsom teaterintonationer och ömsom någon påklistrad streetcred och aldrig någonsin, någonstans, blir det trovärdigt. Det blir pannkaka, komplett värdelöst och jag har upplevt större stunder av scennärvaro och karaktärsskådespeleri på mellanstadiepjäserna i västerbottens inland.

Nu kanske någon invänder att det här är regissörens problem.
Icke.
Har någon urinerat i pizzadegen spelar det ingen roll hur mycket basilika och mozzarella man öser på. Slutresultatet kommer alltid att lukta kiss.

7 kommentarer:

Simon Johansson sa...

Att överhuvudtaget sätta på teven är som att urinera på vardagsrumsgolvet.

Svenska Larm sa...

Ja just ja, du har ju PROJEKTOR. Mäktigt.

Anonym sa...

va? tog du bort mitt sista inlägg? tekniskt avbrott?
/simon

Svenska Larm sa...

Här tas inte bort några inlägg alls. Luften är fri.

Anonym sa...

Men jag måste väl ändå våga påstå att Eva Röse inte heller är den skarpaste kniven i skådespelarlådan?

Svenska Larm sa...

Röse, inte vass? Man kan aldrig ifrågasätta en skådespelare som gett upphov till en djärv och frimodig humorgrupp - Rösegänget.

Anonym sa...

äh, det spelar ingen roll, det var bara nåt om urin.
/s