tisdag 2 september 2008

Svarta nyheter

Att stressnivån påverkar den allmänna sinnesnärvaron är ett enkelt faktum. Mycket att tänka på innebär en ökad virrighet, lätt glömska och stirriga ögon.
I mitt fall kan man lägga till en dos svartsyn.

Alarmisten får näring av stress. Till synes lättsinniga rubriker i tidningarna tolkas med undergångsglasögon, konflikter blir till krig och små obetydliga kommentarer får absurda proportioner.

Tillåt mig brodera ut några exempel:

När det ryktas att Michael Jackson dejtar Pamela Anderson ser jag det som det yttersta tecknet på att världen, kärleken och livet är i förfall. Inte bara att det skrivs om det, utan att det faktiskt har hänt. Jag hoppas innerligt att det inte stämmer.

När USA-valet plötsligt handlar om en oäkting, en vicepresidentkandidats 17-åriga dotters gravida mage, och inte om politiska ställningstaganden blir jag på riktigt gråtfärdig. Hur kunde det hända?

När jag får en friend request på Facebook av en okänd människa tänker jag direkt att hon måste vara ute efter att leta upp mig, ta reda på var jag bor och vänta tills jag släckt lampan för att hugga ihjäl mig med en förskärare i sömnen...

Eller ja, det sista var lite överdrivet. Men stress är inte min grej.
Och dagens larm är således: stress.
Passa dig. Farliga grejer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför hoppas du att det inte stämmer att Jacko och Pam dejtar varandra? Avis?

Anonym sa...

den här kommentaren skriver jag bara för att folk ska klicka på mitt namn och därmed upptäcka min blogg och mina andra bloggar kanske. men ok, lite kanske även för att säga att det var ett intressant inlägg om stress.

Svenska Larm sa...

Jag svarar med en motfråga: avis på vem?

Och Ola, jag vet hur du jobbar, och det är en rätt smutsig historia.

Anonym sa...

1) jag skrev inget om avis, läs igen!
2) jaja, klicka klicka!