lördag 6 september 2008

Dagens larmrapport: dagen-efter-disk

Som om inte huvudvärken vore en tillräcklig påminnelse om att man släppt loss och haft en aning FÖR trevligt kvällen innan. På köksbänken finns ofta en annan madeleinekaka: disken.

Intorkad köttfärs i kastruller, flottiga dippskålar, rödvinskladdiga glas, potatisskal som stelnat till klister på tallrikarna. Ett allmänt obehag.

OM man inte, under kvällens sus, haft sinnesnärvaron att ställa sig och diska eller skölja upp skiten innan festen tagit musten ur en.
.Jag vet. Jag låter som din mamma.
Men vet du? Din mamma har rätt.

Så skäms inte för att framstå som en torr pedant på festen. Släpp loss din inre revisor och ta hand om smutsen innan det är för sent. Okej?

4 kommentarer:

Ola sa...

Personligen tycker jag dagen-efter-fest-men-jag-var-inte-inbjuden-tårarna är värre, jag rekommenderar istället att man gråter konstant under hela den aktuella kvällen. Liksom släpper ut det. Så blir man inte lika ledsen dagen efter ;-(

Anonym sa...

Meh hallå... den telefonlösa väntar i sjöstaden och törs inte röra sig. Sluta diska och kom hit.

Svenska Larm sa...

Ola: jag vet att du brukar hänga i vår lunchmatsal, men steget från det och att bli inbjuden till jobbfester är ändå ganska rejält. Ledsen om jag gett dig några andra signaler.

Ola sa...

ouch!