fredag 12 september 2008

Dagens larmrapport: byggreklam

Jag såg den igår och blev inte klok på den.
K-Rauta, det finska byggvaruhuset, har en reklamfilm.

I början ser man en massa ungdomar i en muggig och skön källare. Någon pumpar upp musklerna med en skivstång, någon kikar fram under en svart lugg, en vuxen kommer in i bilden och får chips över sig.

Sen går de ut på gården och sparkar en fotboll. Lite för hårt mellan varandra. Så där som man gör när man inte gillar personen man sparkar till. Lite för svårt, så att den inte ska gå att fånga.

Sen avslutas det med en kille som ångestladdat vandrar omkring i en gillestuga som nu skalats av, tråkats till och hottats upp med ett slags valvportal. Han vet inte var han ska fästa blicken. Och då dyker den upp. Payoffen: "Det går att göra".

Vad? Vad är det som går att göra? Framkalla gillestugeångest, sparka aggressivt, hälla chips över morsan, sabba ett Rågsvedsskönt tonårsrum eller något helt annat? Vad? Vad är det jag missar?

Se skiten här.

1 kommentar:

Anonym sa...

underbar larmrapport! jag har länge skrämts av deras reklamfilmer, har alltid sett dem som segment ur en psykopats liv. Den med barnen i källaren, redan då var han psykopat, hällde chips på morsan. vafaan. och sen den med fotbollen, den är ännu äckligare, mannen i famliljen kommer försent till stadion för han och hans kompisar har varit och supit sig drängfulla, så de bestämmer sig för att slå ut innertaket, bygga en läktare och leva faan hemma hos honom, jag är säker på att kvinnan som kommer hem blev spöad strax efter klippet blev klart.
Ärligt, jag kanske snackar skit, men de här filmerna skrämmer mig, riktigt mycket, jag fattar inget vad de vill åstadkomma.. . .nä. fy faan. fyyyyyy faan.