tisdag 10 februari 2009

Komprimerade samtal i butiken

Ibland får man en vindpust av kondenserad ångest bara genom att höra en kort dialog. I det här fallet var scenen den lilla kvartersbutiken och samtalet utspelar sig mellan kund (kvinna, ca 65) och kassörska (kvinna, ca 50).

KUND: (lyfter upp en matkorg med mestadels konserver med en pinad suck) Oj, oj, oj. Hej.
KASSÖRSKA: Hej ja, så var du här igen.
KUND: Ja, oj, oj, oj.
KASSÖRSKA: Är allt väl?
KUND: Det är som vanligt. Man jobbar på.
KASSÖRSKA: Jodå samma här.
KUND: Va?
KASSÖRSKA: Samma här sa jag.
KUND: Jo.
KASSÖRSKA: Ja, man kan inte vara pigg jämt.
KUND: Nejdu.

Norén har en del att hämta. I kassan på mitt Konsum.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men visst kan sådana samtala vara bekväma och man behöver inte lägga så mycket energi i dem.

Anonym sa...

Glömde att jag har en blogg som jag vill visa för dig, helenabergman.blogg.se//P&K

Ola sa...

hmm, min moster heter Helena Bergman, men hon är 44.

Ola sa...

glömde att hon är norrlänning också.

Anonym sa...

Men jag är syster till alarmisten, så där sprack den teorin