En enda skådespelare kan förstöra en hel upplevelse.
En enda karaktär kan göra att jag inte orkar se vidare.
Dexter till exempel. Hans hopplösa syster Debra var ensam anledningen till att jag gav upp efter tre avsnitt. Tillgjord, krystad, obalanserad, icke-trovärdig och som strössel på glassen; fullständigt osympatisk.
Det gick inte.
Nu har jag hittat tillbaka, tittat på ytterligare fyra avsnitt, men det bär emot. Jag måste kämpa mig igenom scenerna med henne och hon tar dessutom mer och mer plats. Obegripligt.
Å andra sidan kan biroller vara anledningen att titta på en tv-serie också, eller åtminstone en högst bidragande orsak.
Exempel på biroller som lyfter serier:
Miles i Lost
Omar Little i The Wire
Ruth i Six Feet Under
Paulie i Sopranos
Newman i Seinfeld
Finissage
-
FINISSAGE (publisher Journal), a limited leporello summing up my exhibition
“A Familiar Place” at Stadsmuseet (Stockholm City Museum), on show this
aut...
1 vecka sedan
5 kommentarer:
Jag kom tack och lov över min Debra-aversion efter några avsnitt. Men japp, det var jobbigt i början.
Bra grej detta, kanske snor den till tv-bloggen! En annan fantastico biroll är Roger Sterling i Mad Men.
lustigt, jag brukar vara snabb med yxan, men debra gillade jag från början. hon är lite skruvad och hon för handlingen framåt.
Du är inte frisk Simon. "För handlingen framåt"? Jo, och Richard Hobert bär ensam det svenska filmarvet på sina späda axlar.
Anna; fritt fram. Hade tänkt större, men det blev mindre.
Håller med Anna, jobbig i början, blir bättre. men slutar aldrig vara jobbig.
nu ska du inte blanda in Hobert i det här. DET förtjänar inte Debra i alla fall.
Skicka en kommentar