torsdag 12 augusti 2010

Mitt i mörkret

Vaken när klockan visar på 04:47. Högst ofrivilligt. Kroppen bara vägrar somna om trots att huvudet vet att den borde. Kom hem sent efter en trevlig kväll på Strand och borde verkligen behöva mer än 4 timmars sömn.

Sarah Kane skrev en bra pjäs om det här klockslaget. 4:48 Psykosis. Tydligen ska just den tidpunkten vara den tid på dygnet när flest får sammanbrott, skadar sig själva och tänker mörka tankar. Men det gäller nog bara när man varit vaken hela natten, inte när man vaknat upp då.

Det är inte samma som vargatimmen va?
Nej, men kanske något annat passande djurnamn.
Ett dött djur? Astimmen kanske?
Bra, det här behövde jag ju tänka på. Nu blir det inte lättare att somna om.

Jag tröstar mig med att Robert Smith har det värre. Han är dessutom goth.

2 kommentarer:

Syster 2 sa...

hade du varit här uppe så hade det inte varit "mitt i mörkret" då är det fortfarande ljust här...nu är kräftorna snart fångade och ljuset är fortfarande här..kramis

Simon Johansson sa...

jaså du sover räv i vargatimmen... har alltid trott att Robert Smith är postpunkare, men han kanske är goth. eller emo. eller en vinglad vinglande tjockis. vad vet jag.