måndag 28 juli 2008

En blogg att fnissa åt

En anledning till att jag inte bloggat tidigare är att jag helt enkelt inte läst bloggar. Förutom när man snubblat in via något sökord från Google, eller blivit tipsad om nåt Schulman-inlägg.

Men nu är det lite annorlunda.
Dels läser jag bloggar för jobbets skull. Men jag läser också min flickväns blogg regelbundet, jag läser mina tre genier till vänners bloggar sporadiskt: Olas Arubablogg, Carolines Jazzhands och Mats Strandbergs blogg och ibland strosar jag förbi Roger Wilsons blogg och Bokhora. Men kanske främst av allt läser jag Richard Liums blogg.

Richard Liums blogg läser jag av en ganska ocharmig anledning. Richard Liums blogg läser jag för att roa mig. För att skrocka och skicka roliga citat till mina vänner. För Richard Lium är väldigt underhållande.

Ämnet i bloggen är CSR. Ett slags managementklyscha som går ut på att företag ska ta ett socialt ansvar. Det är fint. Och Richard Lium menar säkert både väl och tjänar pengar på saken. Inget ont i det. Men i Richard Liums värld blir det fint och lite konstigt om vartannat. Finkonstigt.

Som till exempel när han tycker att det är en toppenidé att gå runt till uteliggare och tipsa dem om en strålande affärsidé: att hjälpa solbadande östermalmsbor i Humlegården med lite ärenden. Som att "springa iväg och köpa lite läsk och ta en tjuga betalt". Sånt är underhållande. Särskilt när kommentarerna inte handlar om "hur tänkte du nu..." utan snarare om att folk är skraja för att uteliggaren skulle sticka med den där femtilappen som man lite godtroget stack åt honom. Och så skulle man sitta där i sin backslick och rosa piké och känna sig blåst och tappa tron på människosläktet.

Jag gillar också att han avslutar sina blogginlägg med "Kram. Richard Lium." vad han än skriver.
Ibland ser jag mig honom framför mig - i verkliga livet - gå fram till folk och säga något förnumstigt som att "nu får vi stoppa dopingen i samhället" och sen bara avsluta med "kram, Richard Lium". Och då skrattar jag inombords och lite utanpå.

Kram,
Alarmisten

59 kommentarer:

Simon Johansson sa...

Har med stor glädje noterat att karln skriver "stoppa doppingen" med två p - det är alltså Staffan Doppings framfart i samhället herr Lium vill stoppa och inte några illegala preparat för omoraliska idrottsmän. Fast det gör honom inte mindre konstig ifs.

Kram
Anonym

Anonym sa...

"Jag är en mycket tacksam nykter alkoholist."
Kul kille det där. Jag blir grön av avund. Ha ha.

Anonym sa...

Gillar din nya blogg! Tycker du kan läsa min också. Även om du verkar ha andra roliga bloggar att läsa.

Anonym sa...

Det känns tyvärr som att du har en väldigt cynisk bild av Richards blogg och CSR. Jag misstänker att Richard inte har som ambition att uppmärksammas i media som någon akademiker, utan snarare att lyfta fram frågan för att fler företag ska börja engagera sig. Att du sedan skriver att CSR är en managementklyscha som företag drar sig med för att tjäna pengar är bara ett tecken på okunskap. Det är säkert jätteroligt att leta stavfel och inkorrekta meningsuppbyggnader för att roa sina läsare, men faktum är att hans blogg faktiskt gör skillnad. Tittar man på alla de positiva kommentarerna till hans inlägg så ser man att det till stor del består av bolagsägare och verkställande direktörer. Alltså personer som faktiskt har möjlighet att påverka samhället i stor utsträckning. Utöver det så har tidningar som bland andra DN, Resumé, Dagensmedia, Expressen, Aftonbladet uppmärksammat Richard och hans CSR-blogg, men det var nog på grund av hans sätt att uttrycka sig.

Kram, Joakim

Anonym sa...

Hej!

Jag tror att Richard Lium som bl.a. är utbildad vid tre av Europas bästa högskolor och arbetat som framgångsrik företagsledare under 20 år vid olika kommunikationskonsultföretag kan stava och skriva bättre än de flesta.

Han driver CSR- och välgörenhetsprojekt runt om i hela världen och har vid flera tillfällen riskerat sitt liv för att rädda andra människor. Killen är en levande hjälte, googla på hans namn så får ni se. Jag fick 300 000 träffar på Richard Lium.

Visst finns det stavfel ect vilket främst tyder på att han inte läser igenom det hans skriver då det är budskapet som är det viktiga för hans läsare. Han lär också ständigt vara på språng och slinter nog båda en, två och tio gånger på tangenternaaaaa.

Hans läsarkrets består varje dag av tusentals företagsledare, erkända författare/journalister/skribenter/musiker/skådespelare/politiker. Richard Liums blogg är nog den som har flest kommentarer. Den är en av Sveriges största bloggar totalt sätt.

Hans jävla kram retar jag mig däremot ”lite” på. Kom igen man kan inte skriva ”kram” när man i övrigt skriver om Kinas politik på ett ytterst professionellt sätt. Jag retar mig också på att han är så jävla positiv och duktig hela tiden. Han bevakar inte CSR området utifrån olika perspektiv heller, men det vet han själv om. Han skämtar ganska mycket om sig själv vilket är rätt underhållande på det stora hela. Bloggen saknar foton och har ingen snygg design vilket gör att den ser lite tråkig ut.


Jag är nog lite avundsjuk på honom också. Killen startar en blogg för några veckor sedan och har redan fått de flesta av landets VD:s som läsare och blir dessutom känd för bra saker.
Dessutom får den där Richard Lium en massa snygga brudar som beundrarinnor efter sig.
Jag såg honom sitta vid ett bord på V med ett gäng snygga modeller. Richard Lium och hans bolag, Lium, är en leverantör till mitt bolag. Jag har inte haft något med honom att göra själv vilket är skönt.
Men jag vet att mitt bolag är mer än nöjda med hans bolags agerande mot oss. Min Markandschef sa till mig att Lium är nästan överseriösa i sitt sätt att agera mot oss.

Jag fnissar tyvärr inte åt bloggen utan tvingas :o) ställa mig i raden av tysta beundrare. Killen är minst sagt en hjälte.

Tack för ordet.

En STOR Kram Anders Eriksson

Anonym sa...

Rätt jävla uppenbart att inlägget av "Anders Eriksson" här ovan i själva verket är skrivet av Richard Lium själv. "En av Sveriges största bloggar"? Yeah right.

Pinsamt.

Anonym sa...

Roligt att båda försvararna av Liumbloggen understryker att det är VD:AR, BESLUTSFATTARE, BOLAGSÄGARE som läser hans blogg. Samma uppradning som Richard Lium själv gör i sin blogg. Det tycks dem viktigt. Eller är det i själva verket en och samma person?

Anonym sa...

Jag vill börja och tacka för en mycket bra blogg. Jag tycker att denna blogg är en av de bättre Svenska bloggarna. Jag läser den varje dag.

Ursäkta men vem är du? Skriv ut ditt namn så att vi kan debattera öppet istället. Det är mer intressant.
Jag undrar vem som är pinsam nu? :o) Om du inte vet vem jag är som är en av de kändaste företagsledarna i Sverige vet du inte mycket min lilla vän. Jag vet inte exakt vilken blogg som är störst i volym respektive värde. Detta förändras också varje timme. Det enda som jag vet är att de flesta VD:s i detta avlånga land läser Richard Lium blogg. Jag känner också denna fina man sen 20 år tillbaka. Vem känner inte till Richard Lium? Om man beräknar värde, vilket du förmodligen inte kan, lär hans vara en av de större/värdefullaste. Han skänker också alla intäkter till välgörenhet. Tack för ordet.

P.S Jag skall tipsa Richard Lium om ditt inlägg så kommer han nog att skratta gott åt dig. Tror du verkligen att han skulle utge sig för att vara hans största kund D.S

MVH
Anders

Anonym sa...

Dom som kastar skit på Richard Lium är psykfall.

En medarbetare till Richard Lium

Anonym sa...

"Roligt att båda försvararna av Liumbloggen understryker att det är VD:AR, BESLUTSFATTARE, BOLAGSÄGARE som läser hans blogg. Samma uppradning som Richard Lium själv gör i sin blogg."

Jag har såvitt jag minns inte kommenterat "Liumbloggen". Jag har endast utgått från kommentarsignaturerna till Richards inlägg. Det huvudsakliga sysftet med min tidigare kommentar var att understryka värdet med CSR. Ju fler personer vid kommandobryggan som engagerar sig detso bättre - just på grund av att de har möjlighet att påverka i större utsträckning.

Kram, Joakim

Svenska Larm sa...

Ha ha, det här är ju fantastiskt. Själv tyckte jag att just det här inlägget var lite ljummet och tråkigt, men det fick ju lite bett nu när det kommenteras så friskt och underhållande.

Måste bara förtydliga några saker som tycks ha missuppfattats. Bara så att den underhållande debatten kan fortsätta på korrekta grunder:

Jag har aldrig klagat på Richard Liums stavning "för att roa mina läsare". Jag har inte nämnt hans stavning överhuvudtaget. Det skulle inte falla mig in. Tvärtom gillar jag hans stavning.

Jag har inte heller skrivit att företag drar sig med CSR för att tjäna pengar. Icke alls.

Min enda poäng är att jag finner hans blogg mycket underhållande. C'est tout.

Svenska Larm sa...

Just ja. Betyder det här att även jag kan räkna in en massa prominenta direktörer till min läsarskara? I så fall skulle jag vilja ta tillfället i akt och varna dem. Bara så där i allmänhet. Ett litet larm i all välmening. Tack för mig.

Ola sa...

Det här var så sant som det var sagt ett blogginlägg att fnissa åt, eller nä, skratta så jag dreglar. Vissa som kommenterar verkar ju helt galna!

Anonym sa...

Jag instämmer helt med Joakim.

Låt mig lägga till..

Jag har nöjet av att känna Richard Lium mycket väl. Första gången jag träffade honom tyckte jag att han verkade helt knäpp. Han påstod då att han skulle bygga upp det största företaget i Sverige inom tm-branschen på 5 år. I mina öron lät detta helt sjukt och helt overkligt då denna marknad är en av de mest konkurrensutsatta i världen. Nu idag.. 4 år senare är Lium det största tm-bolaget inriktat på komplex tjänsteförsäljning i hela Europa. De största konsultbolaget i Sverige är några av hans kunder.

Ni får gärna fnissa åt en del av hans inlägg. De verkar säkert lite knäppa ibland, men det är just det som gör dem framgångsrika och det är det som göra att allt Richard tar vid blir till guld.

Nåväl.. Istället för att sitta och hacka på andras bloggar och påpeka stavfel så kan ni väl utnyttja Er tid till att göra något bättre. Ta ert ansvar och gör något för era medmänniskor.

Just nu, varje dag, i denna sekund, genererar Richard Lium och hans företag pengar som går till fattiga, sjuka barn och andra människor i svår nöd. Vad gör du?

Vänligen,

Christian

Lium Sweden AB sa...

Hej min vänner!

Jag har i dag fått många mail om denna blogg ifrån mina kära klienter och medarbetare. Tack för ert stöd.

Jag anser faktiskt att alla människor får tycka precis vad de vill om mig, mina bolag, mitt CSR-arbete och mina bloggar.

Internet har möjliggjort en del av FN deklarationer vilket är positivt.

Jag tror inte att författaren till denna blogg har för avsikt att på något sätt svartmåla mig eller min verksamhet.

Hans inlägg om mig är ju sympatiska och underhållande så varför denna strid?

Jag tror mig veta att bloggaren är en duktig journalist och skribent som jag kanske har träffat i olika sammanhang. Rätta mig gärna om jag har fel. Tack på förhand.

Svenska Larm bloggen som helhet är mycket bra. Det märks att det är ett proffs bakom den.
Jag är själv bara en glad amatör.

Jag har bl.a. haft svåra tal- och skrivsvårigheter under hela min uppväxt. Jag har med tiden blivit bättre på att tala och skriva.
Men tydligen stavar jag inte helt rätt fortfarande.

Ta hand om er alla nu!

Kram Richard Lium

Anonym sa...

Richard Lium är en av de bästa människorna i hela världen!!! Ni som inte tycker det känner honom inte.

Anonym sa...

YEAH! Richard Lium is the best fuck the rest.

Anonym sa...

Hörrni, va. Nu tycker jag vi lugnar ner oss lite och tänker på en grej som Richard sagt.

"Älska dig själv och allt annat som finns på jorden".

Låt det smälta in. Och be om ursäkt. Både till varandra, och er själva.

Anonym sa...

Det här inlägget tycker jag föresten säger en hel del om Richard.

http://liumgroup.blogspot.com/2008/05/lium-group-have-donated-almost-4.html

Kram

Anonym sa...

Det där Lium, är det nån slags sekt eller? Verkar ju så.

Anonym sa...

Mr Liums blogg roar nog de flesta läsare som på sista tiden uppmärksammat hans flitiga inlägg kring CSR, han verkar både smart och kvick. Men den roar inte mig.

Det är ganska svårt att imponera på mig, tydligen. Jag vill dock poängtera att CSR i sig är mycket fint och anmärkningsvärt och något som verkligen bör både uppmuntras, diskuteras och debatteras. Här står vi lika.

Det är nedanstående inlägg ur Mr Liums egen blogg som rimmar illa och som får mig att fundera kring de företag som aktivt går ut med sin strategi kring CSR. Jag undrar helt enkelt vilka motiv som ligger bakom.
"CSR lockar stora kunder
Numera tittar inte kunden bara på pris och funktion, utan man tar även in miljöaspekter, arbetsvillkor och samhällsinsatser. Företag som tar frågor om samhällsansvar på allvar stärker sig själva på kort- och lång sikt. Stora företag vill inte göra affärer med företag som skiter i att ta ansvar för miljö- och samhällsutvecklingen. Att sköta ansvaret för CSR är moraliskt rätt och bra för affärerna.

Van Toan förmedlar bl.a. i en intervju med VietNamNet ungefär detta: ”Genom att bli bra på CSR har vi lockat fler stora kunder till oss”."

Är det rätt grunder att försöka påverka företag att arbeta aktivt med CSR genom uppmuntra att de faktiskt kan ragga nya kunder genom detta. Lite osmakligt, för mig handlar välgörenhet om goda gärningar inte om bakomliggande motiv.

Om man ser på det objektivt i realtion till ovan citat så skulle det krasst kunna vara en mycket smart och vass marknadsföring för vissa företag. Bra eller dåligt?

Anonym sa...

Jag tycker Richard Lium är väldigt snygg och sexig. :o)

Anonym sa...

Inlägget ovan var mycket bra. Jag håller med dig. CSR handlar inte om att tjäna mera pengar utan om att verka för en positiv utveckling av vårt samhälle. Jag menade inte det inlägget precis ovanför mitt inlägg förstås.

Några till var bra som exempelvis Anders-, Joakims-, bloggarens och Richard Liums eget inlägg. Det var starkt gjort av honom att kommentera. Eller vad säger ni andra?
Resten tyckte jag inte speciellt mycket om, oavsett om man tycker bra eller dåligt om Richard Lium.

Personligen så tror jag att Richard Lium vill få flera företag att arbeta med CSR genom att debattera om att det är lönsamt utifrån många olika infallsvinklar samtidigt som han själv tjänar på det.
Han själv tjänar inga pengar på detta just nu vad jag kan se. Han har skänkt 40 miljoner kronor till välgörenhet vilket gör honom till en av de största Svenska välgörarna någonsin enligt Dagens Industri.
Allt är offentliga handlingar. Han har många bolag som inte är Svenska och jag har vet inte vad han gör med dessa. Det går också att kontrollera men jag orkar inte just nu.

Richard Lium tjänar på detta då hans personliga- och hans bolagsgrupps varumärken blir värda enorma belopp. Detta är han naturligtvis medveten om. Nu är jag kanske lite väl cynisk men han är redan gjort en bra affär på att donera 40 miljoner till välgörenhet då hans varumärke lär var värda det tio dubbla nu. Om han säljer Lium inom en snar framtid så stämmer mitt påstående helt eller delvis. Om han inte gör det så klappar hans ideella hjärta starkast. Det skall bli intressant att följa. Han skriver ju också själv att välgörenhet och business går hand i hand för honom på bloggen vilket inte jag tycker.

Richard Lium har arbetat mycket för ideella organisationer under ca 15-25 år.
Jag tror inte att han började planera att tjäna pengar på CSR- och/eller välgörenhet för 10-15 år sen när han befann sig i olika krigs- och katastrof situationer. Han har räddad livet på många människor och han har riskerat sitt eget liv på grund av det. Det kan man inte ta ifrån honom. Han är också oerhört generös mot sin omgivning.

Jag har själv arbetat med honom i olika välgörenhetsprojekt. Richard Lium är mycket kompetent och fruktansvärt driven. Han gjorde ett trevligt och ödmjukt intryck på mig och alla andra.
Han är för Amerikaniserad för min smak och det är ingen person som jag vill umgås med om han nu skulle vilja umgås med mig Allt är bra, Allt kan man lösa och Allt skall ge resultat fort. Tagga ned lite.
Det enda som verkar vara viktigt för Richard Lium är hårt arbete. Jag fick knappt gå och pissa när jag jobbat tillsammans med honom. Jag tror inte att hans innerst inne respekterar människor som inte arbetar hårt. Nu är jag ute på hal is för så väl känner jag honom inte.

Denna blogg är mycket bra. Den kan nog bli en av de större bloggarna i Sverige speciellt om du fortsätter skriva mycket om Richard Lium. Jag tycker om Alarmistens tidigare bloggar också.

Jag tänker inte skriva kram

Tja/Micke i Stockholm

Anonym sa...

Lium måste tjäna storkovan på sin verksamhet.

I DN berättar han om hur han i Thailand under några dagar efter Tsunamin tog ut ca 100 000 kr på en bankomat (det skulle aldrig funka med mitt kort - ens på två veckor) för att kunna hjälpa människor i nöd. Lium "jobbade [...] som volontär dygnet runt och kanske räddade tio femton personer".

Enligt di.se råkade Lium nyligen ut för fakturaskojare som lurade hans företag på 78 000 kronor. "Richard Lium anmälde aldrig bedragarna, han vet att det redan finns ett flertal anmälningar mot företaget och han tror inte att det går att få tillbaks pengarna" Hmmmm.....

Låter mer som en som är duktig att få "bra press".

En annan rolig grej. Lium besöker andras bloggar och skriver nästan alltid "Hej NN, Din blogg är mycket bra.
Du är en av Sveriges främsta optionsbildare och jag skulle bli överlyckligt om du har tid att svara på en fråga. Jag har full förståelse om du inte har möjlighet.
Jag bloggar om CSR corporate social responsibility och arbetar dygnet runt med att få företag att arbeta mer med denna viktiga fråga. Vad anser du om CSR? Här hittar du min blogg: www.metrobloggen.se/csr

Det finns som sagt mycket roligt om Lium. På hans blogg finns även rubriken "Ett intressant mail ifrån Sonys högsta Nordiska marknadsledning" Det visar sig att det är Weronica Lium, marknadschef för Sony Vaio i Sverige, som skrivit på bloggen.

Hon bor f ö i Tyresö där Lium International Telemarketing Global Industries ;-) ligger.

Anonym sa...

Undrar vad det kostar Lium att ha ett kontor på 14 Wall Street mitt i finansdistriktet i en av de mer kända fastigheterna?

Anonym sa...

ALARM ALARM ALARM !!!!

"Richard Liums bolag Lium omsätter ungefär 50 miljoner kronor i Sverige, och har cirka 100 anställda. Bolaget finns även etablerat med kontor i Polen, Danmark, USA, Japan, England och Cypern." Källa: Dagens media 2008-08-04 16:46

Är det ett skämt, borde inte seriösa journalister göra bättre research? Det börjar bli pinsamt att läsa om den här killen där han utmålas som frälsare utan att man egentligen kollat upp fakta. Kan ingen göra ett vanligt UC, där borde det framgå hur många anställda och vilken omsättning som är faktiska uppgifter.

Det vore underhållande att se ett repotage kring detta i Uppdrag Granskning eller varför inte i Outsiders.

Nåväl om han är så generös som han verkar så måste han vara en ny mesias.

Anonym sa...

På tal om att kolla upp fakta…

Om journalisterna gjort sin research innebär detta att ett svenskt företag som grundades för 4,5 år sen har kunnat skänka bort 40 miljoner kronor till välgörenhet samt planerar att lägga ytterligare 30 miljoner kronor på att jobba för CRS, de kommande 3 åren (se artiklar/länkar nedan).

Om man gör en snabb koll av företaget är det svårt att få siffrorna att gå ihop.
http://www.allabolag.se/5566830617/bokslut


Dagens media 2008-08-04 16:46
"Richard Liums bolag Lium omsätter ungefär 50 miljoner kronor i Sverige, och har cirka 100 anställda. Bolaget finns även etablerat med kontor i Polen, Danmark, USA, Japan, England och Cypern."
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=179329&anchorname=anchorcomments#anchorcomments

MiljöAktuellt, 2008-08-11 12:25:
”Företagaren Rickard Lium har ett förflutet som reklamman och driver idag det internationella telemarketingföretaget Lium med över 150 anställda och en total omsättning på cirka 80 miljoner kronor.”
http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.173843


Och angående vad Lium donerar till välgörenhet…

Dagens Media, 2008-08-04, 16:46
Richard Lium och hans telemarketingföretag Lium lägger 30 miljoner kronor på att få svenska företag att arbeta med CSR, Corporate Social Responsibility.
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=179329


Dagens Företag, 2008-06-18, 09:50:36
”Verksamheten startades den 10 maj år 2004 av Richard Lium….”
”….Lium driver vidare välgörenhetsprojekt runt om i världen med egen personal. Under år 2007 donerade exempelvis Lium 50 % mer än årets vinst…”
http://www.dagensforetag.se/?cat=33&tid=864

Resumé, 2008-08-04:
”Richard Lium driver själv telemarketingföretaget Lium. Ett företag som gör rätt för sig. Sedan 2003 har bolaget donerat 40 miljoner kronor av sina vinster. De har dels gått till organisationer som Världsnaturfonden och SOS Barnbyar och till projekt som bolaget själv driver.”
http://www.resume.se/nyheter/2008/08/04/han-satsar-30-miljoner-pa-/

I ovanstående 4 artiklar publiceras 3 bilder på Richard Lium. Dessa 3 är samma bild som han har på sin blogg www.metrobloggen.se/csr

Ingen verkar göra sin hemläxa och ingen tar egna fotografier. Träffar men ens intervjuoffret? Seriös journalistik… Alla äter ur PR-byråernas hand verkar det som.

Vet inte om det här är nåt att fnissa åt.
Snarare Larma kanske.

Anonym sa...

Fast det här är väl fint?

"Lium är en mångkulturellt organisation. 60 % av personalen har en annan bakgrund än Svensk. 20 % av personalen har haft sociala problem. 50 % av cheferna är kvinnor. Min erfarenhet är att dessa ”personalkategorier” är lojala och hög presterande. Vårt personalteam skall spegla vårt samhälle i stort."

" Idag när vi hade möte på kontoret så drog vår käre VD och förbild Richard Lium upp ämnet kärlek och att man kan lösa alla världens problem och konflikter med just kärlek.
Jag håller med dig fullt ut.
Kom i sammanhanget att tänka på att det finns företag som förbjuder sina anställda att ha förhållanden med varandra. Detta är ju väldigt sjukt, för blir man förälskad så blir man det och det går aldrig att förhindra.

Sen kanske man inte ska hångla i konferansrummen och i cafeterian, men det är en helt annan sak."

Det verkar ju jättebra på det där stället, funderar på att söka jobb där!

Anonym sa...

Söka jobb där? Du har väl redan jobb på Lium?

Anonym sa...

Om du läser inlägget igen och lägger till IRONI så förstår du säker att jag INTE jobbar där. Men det är klart, har iofs ganska långsökt humor..... ;)

Dessutom skulle jag dra ner på procenten kriminellt anställda vilket herr Lium nog inte skulle föredra, jag har heller inga social problem. Kom på att jag desutom är Svensk.

Jag är nog helt enkelt lite för NORMAL och okontrollerbar för hans smak av anställd personal.

Men håll med lite roligt är det väl med IRONI ;)

Anonym sa...

En del av kommentarerna är pinsamt roliga. Speciellt dom som handlar om att Sveriges seriösa journalister inte skulle undersöka Richard Liums fakta. Någon har tagit en ”UC” på ett bolag i Lium gruppen och har sen utgår ifrån dessa siffror….:o) Siffrorna som finns i de största affärstidningarna stämmer till 80 % eller mer. Richard Lium är en seriös affärsman som uträttar något bra för oss alla. Alla som har någon form av kompetens känner till detta.

Anonym sa...

Jag håller på dig...Richard Lium är det ballaste som finns...

Anonym sa...

Jag googlade precis på Richard Lium. Han är en riktig man han. De negativa kommentarena här är skrivna av små löjliga människor....:o) Gör nåt kreativt själva istället för att kritisera en hjälte. Ni som gjort det måste vara bra sjuka i skalen. Sök vård innan ni tar livet av er själva. Det finns tyvärr en risk för att riktigt sjuka människor kan göra det har jag läst.

Anonym sa...

Vänner, vi gör en polisanmälan. Bloggen förtalar ju Richard Lium...:o)

Anonym sa...

Seriösa, hårt arbetande journalister är sällsynt. En journalist har börjat skriva en feature om Lium och de efterföljande läser det som skrivits och gör en egen grej på det. Å så rullar det på. Glöm inte Reefat el Sayed som lurade hela journalistkåren och alla ekonomer.
Lium är säkert en jättebra och skön person. Inte minst hans personliga framgång med att komma ifrån missbruk är värt en eloge, men den som kan åtminstone lite om ekonomi vet att siffrorna som Lium presenterar för journalister inte går ihop. Jag tror vi har med "överdrifter" att göra.

Anonym sa...

Jag tycker att många kommentarer här var bra. Det finna med bloggvärlden är just att personer ifrågasätts. Det gör inte tidningarna i samma grad längre.

Jag har känt till Richard Lium i ca 30 år. Han började arbeta med välgörenhet innan han kunde tala. Efter katastrofen i Thailand arbetade han och Charlotta Ölander med att lyssna på människor som förlorat någon. Detta lede till att Richard Lium själv höll på att dö.
Han sov och åt knappt under lång tid. Detta är inte ett friskt beteende.
När man frågar honom i dag varför han arbetar så hårt och riskerar sitt liv för världens behövande svarar han ungefär ”En är mindre än tusen”. Richard Lium är inte Jesus men inte långt ifrån. Synd bara att han inte behandlar sig själv som han behandlar andra. Han lär gå en ung död till mötes tror jag.

Jag håller med dig om att Journalister är ett fiskstim. Det är möjligt att siffrorna inte stämmer exakt. Men om jag känner Richard Lium rätt så finns det en exakt kalkyl bakom alla hans uttalanden. Han har trots allt arbetat med PR i ca 20 år. Jag tror inte att han skulle riskera sitt varumärke som vid det här laget är värt många miljoner kronor.

Han äger många bolag som arbetar under andra varumärken. Det finns också Lium bolag i många andra länder. En del bolag är stora. Han började med att importera Amerikanska företag till Sverige så jag tror att han tjänar mest pengar i USA. Men är inte säker på den uppgiften.

De flesta av hans bolag finns i alla fall utanför Sverige. Det vetr jag. Jag vet inte men jag tror att ca 90 % av hans affärer finns utomlands. Jag frågade honom vid ett tillfälle och andra som känner honom väl har sagt detta till mig.

Vi bor nästan grannar. Han är ödmjuk, hjälpsam mot alla och vill helst vara för sig själv. Jag ser honom ensam jämt. Han bor i en pytte liten sommarstuga i skogen och har inga andra tillgångar vad jag vet. Jag tror inte att han trivs med att vara i media.

Trevlig helg!

Maria Larsson på Tyresö Brevik

Anonym sa...

Jag vill ha hård sex med Richard Lium. Hur många år är han. Typ 30 va? *Flås*

Anonym sa...

Ett försvarstal

Respekterade journalister vid de marknadsledande affärstidningarna år 2008 följer många olika etniska principer. På grund av att misstag av denna karaktär inträffat tidigare. En av dessa principer innebär att man skall kontrollera fakta via flera olika källor. Jag vet att så också gjorts i Richard Lium fallet enligt en mycket säker källa.

Men det innebär inte att journalister och/eller Richard Lium inte får vinkla budskapet och faktan. Detta görs också i de flesta fall.

Siffrorna som figurerar är den framtida uppskattade summan av löner, skatter, donationer, frivilliga arbetsinsatser, förlorade intäkter ect. såvida att affärsverksamheten utvecklas enligt plan vilket inte är säkert.

I Richard Lium fallet har budskapsupplägget lett till att de flesta av de största börsföretagen redan skänkt miljarder och åter miljarder till de sämst lottade på vår jord. Miljoner av människor har inte gått en annars för tidig död tillmötes.

Journalisterna och Richard Lium har uträttad ett mirakel även om jag anser att budskapsupplägget denna gång var lite väl magstarkt.

Jag tror inte att Richard Lium medvetet har försökt att förvilla eller skada någon med sina uttalanden. Möjligtvis kanske han överdriver lite.

Han kommunicerar själv ut sina sämsta sidor. Hans enda syfte är att utträtta något gott för oss alla.

Han är kanske den som fått minst positiv effekt av att figurera i media så mycket som han har gjort den senaste tiden.
Hur gör han? Har han 10 000 PR-konsulter som arbetar för honom? Han kan knappast utträtta detta på egen hand.

Det finns väl knappt en människa som inte vet vem Richard Lium är i dag.

Jag tycker lite synd om honom. Han trivs säkert inte i offentlighetens ljus.

Lev väl

P.S Jag heter Anders Forsberg och är VD för ett IT-bolag som har anlitat telemarketingbolaget Lium mycket. Jag är nöjd med Lium som leverantör. D.S

Anonym sa...

Jag håller med...Richard Lium är rå snygg...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Ointelligenta människor kritiserar Richard Liums blogg, kunskaper i CSR eller honom som person. Människor som är intelligenta och framgångsrika har stor respekt för honom. Läs hela hans blogg http://metrobloggen.se/csr och njut. Var tacksam för att det finns modiga och kärleksfulla människor som strider för de svaga. Adda honom på Facebbok så kommer han säkert att hjälpa dig på olika sätt också. Han har hjälpt mig och mina vänner mycket.

Med kärlek Anna med vänner.

Ola sa...

dessa kommentarer bli bara roligare och roligare och läsa. .

Anonym sa...

Det var verkligen roliga kommentarer! Har skrattat många gånger när jag läst kommentarerna.. Fick fram bloggen när jag bara googlade på Lium. Söker jobb (och ska få komma på intervju nästa vecka :D... )på Lium och ville göra lite research. Det verkar verkligen vara ett schysst ställe och Richard verkar ju vara nån slags övermänniska. Många männiksor står helt klart på hans sida. Funderar på att ställa mig på samma sida jag med.

Jag tänker faktiskt skriva kram

Kram// Jenny

Anonym sa...

När man läser på nätet om Richard Lium så inser man ett par saker:

1. Han säger sig ha kontor i Polen, Danmark, USA, Japan, England och Cypern. Polen och Danmark verkar stämma men de andra är det värre med. Det på Cypern är ett kontorshotell och det i USA sägs vara ett enormt dyrt hus att ha lokaler i. Att ha TM bredvid börsen på Wall Street verkar oklokt.

2. Samma kommentarer som i denna blogg finner man kopior av på alla ställen där man på svenska kommenterar Lium. Jag känner igen detta från sekter som Scientologerna och Falun Gong. Anhängare som bombar med sina positiva inlägg. Och det känns ibland som RL själv skriver anonyma kommentarer.

Anonym sa...

Jag undrar om IP adressen på alla positiva inlägg? Kan inte Blogg admin kolla om inte det möjligen kan vara så att de flesta positiva inläggen härrör från samma IP möjligen?
I övrigt håller jag med, sekt var ordet!

Anonym sa...

Setzen, sechs!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Larm sa...

Hehe kan bara instämma!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Nä, den där Lium ger jag inte mycket för. Det är bara att läsa kommentarerna kring hans senaste årsredovisning så inser man att hans största tillgång som affärsman är hans finkonstiga bloggar ...

Stefan Haglund sa...

Jag har goda erfarenheter av Lium och Richard Lium. Lium är ett helt OK bolag. Dom funkar. En del chefer där är rätt unga och oerfarna. Men trevliga och lösningsorienterade. Säljarna ligger på ungefär samma nivå som på andra telemarketingbolag. Richard Lium är en mycket duktig kommunikationskonsult. Om något inte fungerar är det bara att slå en signal till honom så löser han det åt Er fort. Man kan lita på Richard Lium i alla väder. Jag rekommenderar alla att jobba direkt med Richard Lium om Ni planerar att anlita Lium för telemarketinguppdrag. Då får ni en bra telemarketinglösning. Mer information ges av undertecknad.

Med vänlig hälsning

Stefan Haglund, RedBridge

Lars Westman på Microsoft sa...

Richard Lium är en bra PR-konsult. Lium är ett seriöst företag som jag rekommenderar.

Lena sa...

Richard Lium och Lium är bra. Jag blev anställd där år 2004 och slutade strax innan jul år 2010. Jag har jobbat som säljare och Projektledare. Under ett år jobbade jag med gatubarn i Peru och fick ekonomiskt stöd av Richard Lium. När jag tröttnade på telemarketing ordnar Richard Lium ett jobb som säljare på ett IT-företag till mig. Alla personal som skötte sig bra på Lium fick hela tiden olika utvecklingsmöjligheter av Richard Lium.

Ewa från Malmö sa...

Jag förlorade min familj i Thailand under Tsunamin. Jag bodde på samma hotell som Richard Lium och hans sambo som jag inte minns namnet på. Charlotta någonting har jag för mig. Richard Lium räddade många människor från att dö med risk för att förlora sitt eget liv under själva Tsunami katastrofen såg jag med mina egna ögon. Han tog lite senare ut nästan alla pengar som han ägde och startade ett fältsjukhus för de drabbade. Hemma i Sverige så ordnade han, hans sambo och andra volentärer en minnestund för de som förlorat sina kära i Stockholm, Göteborg. Mer behövs inte skrivas om denna osjälviska person.

Thomas Ling sa...

Hej alla blogg läsare.
Hur jag blev uppfostrad kanske helt fel, och gammaldags men det var ändå en bra grund att starta livet med. Döm inte boken efter omslaget och om du inte har något fint att säga om någon, säg ingenting.

Richard Lium är en generös modern hjälte, vore mer människor som han skulle Sverige om inte världen vara en bättre plats.
Han är en mentor för både unga och gamla som har det svårt eller har förlorat hoppet. Jag har pratat med honom personligen i telefon och email kontakt genom mitt föra jobb inom telemarketing. Det var vid en av dessa tillfällen som vårt samtal blev personligt, där vi både berättade lite om våra liv. (som man gör när man bygger upp en väl fungerande kund relation)
Men för att göra en lång historia kort!!
Om det inte hade varit för Richard skulle jag inte sitta idag som delägare i Sweaf Hemservice, han och hans historier gav mig modet att börja om på nytt. Tack Richard!! ändra inte på dig!! Kritiska negative personer kommer man aldrig ifrån.
Mvh Thomas

Thomas sa...

Hej alla blogg läsare.
Hur jag blev uppfostrad kanske helt fel, och gammaldags men det var ändå en bra grund att starta livet med. Döm inte boken efter omslaget och om du inte har något fint att säga om någon, säg ingenting.

Richard Lium är en generös modern hjälte, vore mer människor som han skulle Sverige om inte världen vara en bättre plats.
Han är en mentor för både unga och gamla som har det svårt eller har förlorat hoppet. Jag har pratat med honom personligen i telefon och email kontakt genom mitt föra jobb inom telemarketing. Det var vid en av dessa tillfällen som vårt samtal blev personligt, där vi både berättade lite om våra liv. (som man gör när man bygger upp en väl fungerande kund relation)
Men för att göra en lång historia kort!!
Om det inte hade varit för Richard skulle jag inte sitta idag som delägare i Sweaf Hemservice, han och hans historier gav mig modet att börja om på nytt. Tack Richard!! ändra inte på dig!! kritiska negative personer kommer man aldrig ifrån.
Mvh Thomas

Anonym sa...

Det är lite konstigt att "Lars Westman på Microsoft" rekommenderar Lium nästan tre månader efter att bolaget gått i konkurs.

Kan det vara så att det är någon annan som skrivit inlägget, någon som nyligen fått mer tid över ... ?

Skärp dig, Richard !!

Anonym sa...

Am Latifer från Sweden.I vill använda detta medium för att berätta allt om min spell caster.About två år sedan jag hade problem med min man och han lämnade mig för en annan lady.I gjorde allt jag kunde för att få min man tillbaka allt till ingen nytta förrän förra månaden när en vän till mig introducerade mig till DR.AGBAZARA TEMPLE var träffade jag en stor Spellcaster som kastade mig ett pass på mina vägnar .Jag gjorde allt jag fick höra och 72hours senare min man kom hem tiggeri mig forgiveness.I förlät honom och idag är vi lever tillsammans again.You kan bli nästa att berätta din historia, varför inte prova det här AGBAZARA tempel för att lösa ditt problem. Kontakta dem via e-post: (agbazara@gmail.com) OR ringa honom på (+2348104102662).

Anonym sa...

God dag till alla i denna webbplats skulle vittna om hur jag var rädda av Mr Pato Smith När jag var rip off.
Jag är fru, Blanca Payne med namn. Jag bor i Sverige, Jag vill använda detta medium för att varna alla lån arbetssökande att vara mycket försiktig eftersom det finns bedrägerier allt månader sedan jag var finansiellt ansträngda, och på grund av min desperation jag blev lurad av flera online långivare. Jag hade nästan förlorat hoppet till en vän hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som kallas Herr, Pato Smith som låna mig ett lån av $ 100.000 i 8timmar utan någon stress.
Om du behöver någon form av lån bara kontakta honom e-post via: (patosmith02@ymail.com) det är därför jag använder detta medium för att varna alla lån arbetssökande på grund av det helvete jag gick i händerna på dessa bedrägliga långivare. och hur jag var räddningen av herr, Pato Smith.
 
   Och jag vet inte ens min fiende att passera genom ett sådant helvete som jag gått i händerna på dessa bedrägliga online långivare, vill jag också att du kan hjälpa mig att vidarebefordra denna information till andra som är i behov av ett lån när du har fått ditt lån fru Blanca Payne, jag ber att Gud ska ge honom. livslängd Gud välsigne honom för alltid för det goda han har gjort i mitt liv.
Fru, Blanca Payne