söndag 4 oktober 2009

Två idoler på samma vägg

Tillbringar lördagsförmiddagen med en jazzbrunch på Mosebacke när jag ser att två av mina idoler hänger sida vid sida på artistväggen. Två personer som inte har mycket mer gemensamt än att de just är mina idoler och just råkar hänga sida vid sida här inne.

Erland Josephson
Och
Janne Loffe Carlsson

Den ena platsar i egenskap av världens varmaste röst och Sveriges bästa skådespelare. Den andra är mer obestämd, men jag växte upp och tänkte att han skulle vara den perfekta pappan. När jag såg honom som Katitzis pappa i tv-serien, som skön gräsänkling som benämnde sina barn som "kottar", som soldat i Någonstans i Sverige och som jovialisk och Stockholmsklingande happy-go-lucky-kille i Göta Kanal och Repmånad. Jag älskade rubbet. Och står för det.

När jag långt senare lärde känna honom som en av Sveriges bästa jazztrummisar som spelat in musikhistoria i Hansson och Carlsson, så blev jag ännu mer övertygad om hans storhet.

Två idoler på samma vägg alltså.

1 kommentar:

Anonym sa...

En gång mötte jag Loffe i en av dörrarna in till parkett på Dramaten. Det var lite trångt och han stannade upp och tittade pillemariskt på mig och sa: "Har du ett järnrör innanför koftan?" Sedan lade han av ett jättegarv, ett sånt där "Loffe-höhöhö", och trängde sig förbi. Förstår än idag inte vad han menade. Kan tilläggas att det var en barnpjäs.
/Simon