söndag 16 november 2008

Vem letar efter hörnskåp?

Man ska aldrig säga att man aldrig någonsin kommer att...
Sånt får man alltid revidera och äta upp.

Som det som hände i kväll till exempel.
Att jag satt framför datorn och knappade in ordet hörnskåp på Blocket. Det hade inte varit sannolikt om ni frågat mig för... säg, sex månader sen. Då hade jag sagt ett; jag skulle aldrig någonsin...
Men nyss var jag där.
Bläddrade sakta mellan mäktiga kurbitsornament, furupaneler och vitrinskåpluckor. Hörnskåp alltså. Jag gjorde det. Jag har nyss sökt på hörnskåp. Och hummat och tittat och värderat och funderat på måtten.
Jag blir lite rädd inombords. För mig själv.

Jag ställer mig i hallen, framför spegeln, granskar personen och frågar rätt ut i luften; "Vem är du? Du där, som söker efter hörnskåp? Och vad gör du här hos mig?"

Det kommer inget svar.
Det är knäpptyst.
Man kan höra grannarna diska.

4 kommentarer:

Anonym sa...

NU TROR JAG ATT DE E DAX FÖR DIG ATT KOMMA UPP TILL NORRLAND!!!!!!!!

Anonym sa...

Roligt. =) Inte ens jag letar efter hörnskåp. Även om jag förstår den hemtrevliga och den lite nostalgiska känslan av ett sådant.

Ola sa...

Hörnskåp är ju ett sånt där motsatsord, en sak är ju antingen ett hörn eller ett skåp, det kan aldrig vara detsamma, som Ullsten, efter stadsministern Ola Ullsten. För ull är så mjukt och sten rätt hårt.

Ola sa...

Den som letar efter blogginlägg om hörnskåp behöver bara ladda den här sidan, dag efter dag, och behöver aldrig skrolla ned för att hitta just det inlägget, det ligger skönt och tar plats längst upp, oavsett hur många gånger det blivit läst.