onsdag 18 mars 2009

Jag och min revisor

Jag har en revisor. Det betyder två saker: 1) jag undviker en tråkig och krånglig deklaration och 2) jag har fått en ny morfar.

Min revisor är en liten tunnhårig farbror som plirar under glasögonen och läspar lite. Han är sträng och förmanande, till och med vresig ibland - men alltid hjärtlig. Med mitt bästa i centrum.
Det känner jag tydligt.
Han vill mig väl.
Han vill lära mig undvika alla irrgångar i livet, peka ut den smala vägen till återbäring och se till att jag får verktygen för att klara mig själv. Jag måste stå på egna ben till slut. Han kommer inte att finnas där för evigt och jag vet att den där stränga rösten bara ska få mig att förstå det.

Så frågar jag:
”Tror du att jag kan dra av det här?”
”Vad tycker du själv?”
”Ja, jo, det borde väl vara rimligt.”
”Ja, då är det väl rimligt”


Sen ler han sådär klurigt. Som att han testar mig. Ser om jag lärt mig något.
Jag undrar om han bryr sig om att min skjorta är skrynklig och försöker spänna bröstet för att få den lite jämnare.

Och så bläddrar han vidare i mina papper, drar fingret längs kolumnerna och hummar lite, rynkar pannan, för upp ett finger mot kinden.
Jag har gjort min del.
Jag har organiserat pärmen så att jag inte ska göra honom besviken. Märkt upp olika avsnitt med bläckpenna, samlat liknande papper från liknande myndigheter i små plastmappar, häftat kvitton på vita papper.
Jag har försökt vara duktig. Nu är resten upp till honom.
Jag sitter med händerna på knäna, följer spelen i hans ansikte och känner mig omhändertagen.

Det är nästan så att jag känner doften av tjärved, piprök och hallonsaft i rummet.
Men det kan vara ren inbillning.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej alarmisten
Jag har samma revisor som du och känner exakt samma sak. jag vill till och med toppa din hyllning till denna lilla men stora man och hänvisa till rent av religiösa upplevelser.

Genom min revisor har jag nämligen förstått hur bra det måste kännas när man är djupt troende. Speciellt om man är katolik och kan få syndernas förlåtelse. Precis så känns det nämligen när jag besöker "honom" med mina pärmar fyllda av papper och hjärtat fyllt av förtvivlan.

Efter några vänliga men bestämda bannor får jag veta att allt blir bra ändå och går sedan ut från hans kontor med nytt hopp om livet. En högre makt tar hand om allt sånt jag inte förstår och inget kan gå fel. Jag är visserligen en liten människa i en stor och ibland hotfull värld, men jag är inte ensam. Han vakar över mig och ser till att allt blir bra. Amen

Svenska Larm sa...

Så sant, så sant.
Han är ett med världsalltet.

Anonym sa...

Men allvarligt talat, jag vet att du är ohyggligt virrig men har du verkligen så komplicerade ekonomiska transaktioner att du behöver en revisor? Eller är det bara ytterligare en sjuk jävla sexgrej du håller på med?

Anonym sa...

Jag har också samma revisor. Kan skriva under på varje ord. Sträng men rättvis. Mycket tålmodig med min siffer-dyslexi. Låtsas tro mig när jag säger att jag förstår. Loves it.