söndag 3 oktober 2010

Vilket vin är granne med Gud?

Vilket vin används till nattvarden?Det har jag tänkt på en del.

Inte så att jag legat sömnlös och funderar på att skriva en avhandling. Men ändå intressant.

Vilket vin väljer de?
Och är det ett aktivt val?

Ska det vara lagrat i Vatikanen? Ska druvorna vara trampade av nunnor? Är det nere i dalen eller uppe på Sinai som druvorna ska växa?

Eller så är det skitsamma.
Och det vore ju det värsta.

Om de bara sprättar upp en bag-in-box med La Chasse där bak i sakristian innan det är dags. Vilket förbannat antiklimax.

Säg att det inte är så.



3 kommentarer:

Frau Anna sa...

Det är jag. Anna. Din researcher på Internetz.

"Nattvardsvinet i kyrkan är ofta ett starkvin, som madeira eller portvin, för att det ska kunna ­förvaras under längre tid utan att bli dåligt."

Källa: SvD.

Jag läste också att portvinet Grådask är populärt.

Unknown sa...

Fast jag vill att det ska vara det här:

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=6312&Butik=0&SokStrangar=

Svenska Larm sa...

Tack Anna, kunskapens källa.

Och japp Jonas, man önskar. Producerat av Graceland Cellars och serveras bäst till lamm. Offerlamm då förstås.