tisdag 26 juli 2011

Massagemedley


Jag fick nyss massage på hotellet.

I ett litet rum där man ska masseras av en främmande människa är det viktigt att man känner sig avslappnad. Att man blir lös i leder och muskler så att massagen får största möjliga effekt. Därför väljer massörer ett slags medley av "avslappningsmusik".

Det är bara ett litet problem. Den här musiken har motsatt effekt på mig.
Så fort den drar igång knyter sig mina muskler till små råbandsknopar av inflammerad smärta och vägrar all beröring.

Idag började det med ett litet oskyldigt vågskvalp. Några måsars skri och havets bränningar mot en klippa.

Fint så.

Men det räcker förstås inte. Till detta artificella havsscenario började långsamt en saxofon att kvida. En saxofon. På en strand. Omgiven av måsar.

Kroppen knyter sig. Avslappning blir likstelhet. Massören säger "andas djupt och släpp spänningarna". Jag säger: "om du kväver saxofonen".

Han hasar mot stereon och hoppar till nästa låt.
Där hittar vi Enigma. Sadness.
En blandning av Gregorianska munkkörer, beats från en Statoilsynth och en fransk viskande röst som väser:

Sade dit moi
qu'est ce que tu vas chercher ?
le bien par le mal
la vertu par le vice


Fritt översatt:
Säg, berätta
Vad tänker du på?
Det onda med det goda.
Dygden med lasten.


Krampande muskler. Jag vågar inte säga att han kan hoppa till nästa. Förmodligen är det en intervju med Paulo Coelho till Jean Michel Jarres Oxygen, mixat med valsång.

Jag biter ihop.

7 kommentarer:

Frau Anna sa...

Skrattar ihjäl mig inombords. Av sympati och förståelse. Så klart.

Ola sa...

Hur avslappnad hade du varit om dina händer avlägsnats från din kropp då?

Svenska Larm sa...

Inget att skratta åt. Det är en plåga. Ett gissel. Döden.

Om mina händer avlägsnats från min kropp? Ola, det var massage, inte tortyr.

Syster 2 sa...

*fniss*..

Ola sa...

Massage? Det var citat: "en plåga. Ett gissel. Döden." men du svarade inte på min fråga. . .

Simon Johansson sa...

Låten heter "Sadeness". Och försök programmera det beatet om du kan...

Svenska Larm sa...

Simon rycker ut till Enigmas försvar. Det är fint. För vem skulle annars försvara Enigma? Agneta Sjödin? Runar?